Case siivouskomero

Sain kutsun järjestämään portaiden alla sijaitsevaa siivouskomeroa. Asiakkaan suurimpana haasteena oli tilan käytettävyys, komeroon ei mahtunut sisälle seisomaan, vaan tavaroita piti koukkia komeron uumenista tai vaihtoehtoisesti tyhjentää ensin tavaroita komerosta, jotta pääsisi käsiksi tarvitsemaansa tavaraan. Kategoriat olivat puolestaan jo hyvin suunniteltuja ja asiakkaalla oli jo valmiiksi laatikoita, joissa hän säilytti saman kategorian tavaroita. 

Aluksi määrittelimme tavoitteita ja selvitimme, mitä tavaroita komerossa toivottiin jatkossa säilytettävän ja mitä puolestaan ei. Järjestämisurakan tavoitteeksi asiakas määritteli seuraavanlaisiksi:

  • Kaappiin mahtuu seisomaan
  • Tavarat pystyy ottamaan esiin ja laittamaan takaisin paikalleen helposti
  • Kaapissa on aktiivisessa käytössä olevia tavaroita: siivousvälineitä ja pieniä kodinhuoltotarvikkeita

Järjestäminen alkoi tilan tyhjentämisellä. Samalla jaottelimme tavaroita eri kategorioihin. Varsinaisia poistettavia tavaroita tai roskia siivouskomerosta ei juurikaan löytynyt, koska kaikki sen sisältämät tavarat ovat käytössä. Meidän oli siis valittava toinen lähestymiskulma komeron haasteisiin. Tavaroita tutkimalla kävi ilmeiseksi, että komero sisälsi myös monenlaisia tarvikkeita, jotka eivät oikeastaan kuuluneet siivouskomeroon tai ylipäätään sisällä säilytettäväksi. Asiakkaalla on ulkovarasto, jossa on jo vastaavien kategorioiden tavaroita, joten päädyimme kokoamaan omaksi ryhmäkseen tavarat, joiden ei katsottu kuuluvan siivouskomeroon. Nämä tavarat siirrettäisiin myöhemmin omalle paikalleen. 

Saatuamme komeron tyhjäksi, teimme pienen siivouksen pinnoille ja aloimme sitten miettimään paikkoja jäljelle jääneille tavaroille. Useimmiten käytössä oleville tavaroille haluttiin varata parhaat paikat. Täyttäessämme komeron hyllyjä tuli myös idea hyllynkannakkeiden siirtämisestä siten, että hyllyn alla mahtuisi säilyttämään ämpäreitä. Ratkaisu osoittautui erittäin toimivaksi.

Järjestämisurakkamme tavoitteet täyttyivät: asiakkaan mukaan ensimmäistä kertaa siivouskomeron sisälle mahtui seisomaan. Tämä mahdollistaa toisen tavoitteen toteutumisen eli tavarat pystyy ottamaan esiin ja laittamaan takaisin paikalleen helposti. Lisäksi kolmaskin tavoite täyttyi ja komerossa on nyt tilaa aktiivisessa käytössä oleville tavaroille. 

Siivouskomeron järjestämiseen kului aikaa 2 tuntia 30 minuuttia. Järjestämistä nopeutti se, että useimmat asiakkaan komerossa säilyttämistä tavaroista oli jo kategorioitu aiemmin ja tähän ei kulunut juurikaan aikaa. Järjestämisprojektista jäi kummallekin osapuolelle erittäin hykerryttävä fiilis. Sain asiakkaalta vielä myöhemmin viestin: ”Kävin vielä nukkumaan mennessä kurkkaamassa siivouskaappia. Se on mahtava!”

Toivottavasti sait tästä tarinasta innostusta ja inspiraatiota omaa järjestämisprojektiasi varten! 

(Kuvat ja blogiteksti on julkaistu asiakkaan toiveesta. En siis julkaise kuvia asiakkaan kotoa, ellei hän erityisesti sitä toivo.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s